Časté dotazy na HelpDesku
V této sekci naleznete nejčastěji zadávané požadavky, které je možno vyřešit jednoduše podle níže uvedených postupů a odpovědí. Pokud se samozřejmě Váš problém odlišuje od zde uváděných problémů, vytvořte prostřednictvím HelpDesku požadavek nebo nám napište na helpdesk@mendelu.cz
Nejčastější dotazy jsou v těchto kategorií:
Momentálně nejčastější dotazy
POZOR! je zakázáno využívat výše uvedené zařízení jakož i jakákoliv externí síťová zařízení (kromě USB to Ethernet adaptéru)
V případě, že Vám připojení nefunguje, byli jste pravděpodobně odpojeni kvůli porušení výše zmíněného přestupku. Pro znovuobnovení odstraňte zařízení a napište nám požadavek na Helpdesk.
Zkontrolujte si prosím formu Vašeho loginu s adresou stránky na přihlášení do UISu:
- xlogin/ylogin/qqlogin apod. odpovídají přihlášení na
adrese
is.mendelu.cz/auth
- čistě číselný login (10110025, apod.) odpovídá přihlášení
na adrese
is.mendelu.cz/prihlaska/auth/evidence_eprihlasek.pl
- ret a číslo (ret104824, apod.) odpovídá přihlášení na
adrese
is.mendelu.cz/navratka/auth/index.pl
U VPN na Windows se ujistěte, že máte aktuální verzi operačního systému (všechny aktualizace jsou stáhnuty a nainstalovány).
Pokud pokračujete ve studiu nebo zaměstnání na Mendelove
univerzite, Vaše nároky budou automaticky prodlouženy,
jakmile bude tato informace zanesena do systému.
Co se týče přístupu na UIS a školní e-mail, to Vám zůstává na dobu 6
měsíců
po ukončení studia nebo pracovního poměru na univerzitě.
Více informací o všech oprávněních na serverech univerzity najdete zde a informace o jednotlivých účtech na univerzitních serverech zde.
Pokud nevíte, jak si nainstalovat program STATISTICA 14, navštivte
stránku https://tech.mendelu.cz/34187
Pro instalaci je třeba být připojen na univerzitní kabelovou síť
nebo využít VPN.
Při využití VPN se prosím ujistěte, že jste připojeni před zahájením
instalace.
Na základě změny přihlášení je nově nutné zadávat přihlašovací jméno
ve tvaru: login@mendelu.cz
V případě přetrvávajících problémů je pak nutno vymazat cache
prohlížeče. Návod naleznete zde: Přihlášení
Protože se v poslední době množí podezřelé e-maily, prosíme Vás tímto
o pečlivější kontrolu.
Vždy, když Vám přijde podezřelý e-mail, se ujistěte, zda e-mail
neobsahuje špatnou gramatiku, chybu v odesílateli či divný pozdrav
na konci.
Také je dobré si zkontrolovat, zda takový člověk opravdu na
univerzitě pracuje.
Pokud si stále nebudete jisti, napište nám na HelpDesk a my Vám rádi pomůžeme.
V případě, že se Vám Vaše docházka automaticky odeslala prázdná nebo jste ji omylem odeslali před plným vyplněním, kontaktujte prosím vedoucího nebo sekretářku Vašeho oddělení, kteří Vám vysvětlí nasledujíci úkony.
Připojení k síti
Používání hotspotů, routerů a dalších vlastních síťových prvků je
zakázáno.
Při zjištění porušení budete z bezpečnostních důvodů zablokováni, dokud
daný prvek
neodstraníte.
Návod, jak postupovat při zablokování, naleznete níže.
Bohužel při takovém obecném požadavku nejsme bez dalších informací schopni problém řešit. Proto vždy, pokud máte problém s internetem, který zde není uváděn, do svého požadavku zadejte následující údaje:
- Vaše jméno,
- typ zařízení, ze kterého se připojujete,
- typ sítě, na kterou se připojujete (v případě Wi-Fi i její název) a
- místo odkud se připojujete.
- název kolejí,
- označení bloku, pokoje a
- označení zásuvky.
Při instalování certifikátů na iOS se ubezpečte, že stahujete prostřednictvím prohlížeče Safari.
Při instalování certifikátů na Android je při CA certifikáte
(root/kořenový certifikát) potřebné ho stáhnout a instalovat skrz Nastavení
Stačí v Nastaveních skrz Vyhledávání nalezenout možnost Instalaci
certifikátů.
V některých verzích Androidu je potřebné vyplnit políčko Doména. Pokud je to potřeba to vyplnit i na Vašem zařízení, stačí do políčka napsat mendelu.cz.
V rámci kolejí je primární možnost připojení pomocí ethernetového
kabelu.
Po zapojení Vám automaticky vyskočí přihlašovací stránka, do
které stačí zadat Vaše přihlašovací
údaje (stejné jako do UISu).
Doporučujeme však využít ověřování pomocí certifikátů,
které Vám na dobu 366 dní od stažení
zajistí automatické přihlášení.
Návody pro připojení najdete zde: V případě potíží prosím postupujte podle výše uvedeného problému Nejde mi internet/Nemohu se připojit.
Pokud máte Windows Phone a chcete se připojit k Wi-Fi Eduroam, musíte zažádat o přidělení účtu PEAP, protože Vaše zařízení nepodporuje certifikáty. Pro připojení tedy musíte poslat e-mail (helpdesk@mendelu.cz) nebo založit požadavek (HelpDesk) s Vaším jménem a důvodem, proč žádáte o přidělení účtu PEAP.
V první řadě musíte mít přihlašovací údaje. Ty byste měli
obdržet při ubytování v ubytovací
kanceláři.
Podle kolejí, kde jste ubytováni, pak můžete využít buď kolejní síť
nebo, pokud jsou koleje pokryty,
Wi-Fi Eduroam
(pro přístup k Eduroam můžete využít postupy a přihlašovací údaje z
Vaší školy).
V případě kolejní sítě naleznete informace
v předchozím problému Jsem prvním rokem na kolejích a nevím jak
postupovat při připojení na internet.
Tato hláška znamená, že jste přihlášen/a na více zařízeních pomocí webové autentizace. Může se to také vyskytovat při použití routeru v kolejní síti, což je zakázáno a pokud tato zařízení neodpojíte, hrozí Vám dočasné odpojení. Po odhlášení ze zařízení či odpojení routeru se zkuste přihlásit znovu.
Případně zkuste přihlášení pomocí 802.1x certifikátů.
Nejlepším řešením tohoto problému je automatické přihlašování pomocí
802.1x certifikátů,
které Vás nejenže automaticky přihlašují po dobu 366 dní, ale
můžete je používat na více zařízeních.
Návod, jak na to:
Stručně řečeno, používání vlastních síťových prvků (zejména Wi-Fi
routerů) způsobuje v síti spousty
(síťových, bezpečnostních i jiných) problémů
a je to ve finále kontraproduktivní.
Každý ubytovaný má na pokoji k dispozici jednu zásuvku pro připojení
k drátové počítačové síti a dále jsou
koleje postupně pokrývány univerzitními Wi-Fi sítěmi, jež mají
ubytovaní k dispozici pro svá koncová zařízení.
V případě, že jste byl kvůli těmto zařízením dočasně odpojen, musíte toto zařízení odpojit a napsat nám na HelpDesk tyto informace:
- vaše jméno,
- název kolejí,
- označení bloku, pokoje a
- označení zásuvky.
Většina uživatelů po nainstalování nového certifikátu již původní neodebere a to v některých konfiguracích způsobuje problém s připojením. Proto prosím zkontrolujte, zda máte ve vašem přenosném počítači pouze jeden platný certifikát. Pro odstranění starého certifikátu využijte návod (návod jenom pro Windows) Odstranění certifikátu
Doporučujeme projít si návody na VPN, často se jedná o malé chyby. Doporučujeme aktualizovat operační systém (např. Windows) na nejnovější verzi.
Univerzitní informační systém
Při nástupu do studia dejte prosím pozor na rozpoznávání přihlašovacích údajů do:
- evidence e-přihlášek (login většinou ve formě čísla),
- systému návratek (login většinou obsahuje ret) a
- univerzitního informačního systému (login obsahuje zkrácené příjmení).
Jak postupovat při jednotlivých přihlášeních, naleznete níže.
Pokud jste studentem Mendelovy univerzity a proběhl řádný zápis do
studia, den po zápisu se znovu
přihlašte do Vaší e-přihlášky
a hned v první
tabulce najdete přihlašovací jméno a heslo do UISu.
Heslo si po přihlášení prosím změňte a nastavte si taktéž
obnovování hesla na externí e-mail.
Pokud jste zaměstnancem a na personálním oddělení Vám při Vašem přijetí do zaměstnání nebyly vydány přihlašovací údaje, kontaktujte prosím systémového integrátora Vaší fakulty.
Pokud jste si v UISu nenastavil/a obnovu hesla, musíte si o reset
hesla požádat u systémového
integrátora Vaší fakulty:
seznam
systémových integrátorů
V případě, že jste si obnovu hesla na externí email nastavil/a,
navštivte následující odkaz:
Obnova hesla
Systémový integrátor je osoba odpovědná na fakultě, jiné součásti či
celé univerzitě za bezproblémový
provoz informačního systému (UIS), školení a podporu uživatelů. Je
to koncepční osoba pro shromažďování
všech nápadů, dotazů i hlášení o chybách informačního systému.
Každá fakulta (AF, FRRMS, LDF, PEF, ZF) i celoškolský ústav či
pracoviště (ICV, REK, Koleje) má svého
integrátora.
Zde naleznete
seznam systémových integrátorů.
Systém pro evidenci docházky dochazka.mendelu.cz
Po přihlášení do systému docházky musíte vybrat úvazek, pro který
chcete
pracovní dobu upravit.
To uděláte kliknutím na jednu z operací pro úvazek, například vstup
do
aktuálního měsíce.
Po vstupu se Vám v bočním menu zobrazí tlačítko pro Nastavení
pracovní doby
Docházka automaticky přepisuje každou dovolenku, jako kdyby se
jednalo o rovnoměrnou pracovní dobu.
V případě, že máte nerovnoměrnou pracovní dobu, musíte si dovolenku
přepsat ručně,
a to i když Vám zadávaná dovolenka svítí červeně.
Pokud se chcete vrátit do docházky z minulého měsíce, abyste tam
provedli ještě
dodatečné změny, musíte kontaktovat vedoucího nebo sekretářku Vašeho
oddělení.
Pokud si chcete docházku jen zkontrolovat, můžete to udělat v
záložce
Logy a dokumenty - Moje dokumenty, kde můžete přistupovat k
souborům
(.pdf) Vašich již odevzdaných docházek.
E-maily v Office 365
Jako první se ujistěte, že zadáváte správné přihlašovací údaje
– stejné jako do univerzitního
informačního systému.
Dále se ujistěte, že správně zadáváte heslo (pozor na CapsLock a
NumLock), například si heslo
nejdříve napište mimo třeba do poznámkového bloku a následně
zkopírujte do formuláře.
V případě, že jste si jisti správností přihlašovacích údajů a přesto
přihlášení nefunguje,
změňte heslo v univerzitním
informačním systému: změna
hesla.
Pošta může být přijímána různými distribučními servery: UIS, Office 365 atd. Uživatel si toto nastavení může změnit, a to na následujícím odkazu (vyžaduje přihlášení do UIS): Doručování univerzitní pošty
MS Teams
Vlastníci: Mají plnou kontrolu nad týmem. Mohou přidávat a
odebírat členy i hosty, mohou měnit nastavení týmu i
tým smazat. V týmu může být několik vlastníků. Jako vlastníci jsou u
předmětových týmů nastaveni učitelé.
Členové: Mají omezené možnosti v týmu. Mohou plně využívat
možnosti týmu, ale nemohou tým spravovat. Jako
členové jsou u předmětových týmů nastaveni studenti.
Hosté: Lidé mimo organizaci univerzity (mimo IS univerzity),
které vlastník do týmu pozval. Hosté mají nejnižší úroveň
oprávnění.
Mohlo by se hodit:
Oprávnění vlastníka, člena a hosta v Teams, Nastavení
oprávnění hostů pro kanály.
Ne vždy. Tato odpověď závisí na Vašem prohlížeči. U některých prohlížečů nepotřebujete desktopovou aplikaci a můžete se připojit k videokonference přímo ve webovém prohlížeči. Nepotřebujete ani žádný zásuvný (plug-in) modul prohlížeče. Chcete-li však využít všechny možnosti a funkce, které MS Teams nabízí, doporučujeme použít desktopovou aplikaci. Například desktopová aplikace Vám umožňuje používat možnost sdílení obrazovky i kamorvý přenos během schůzky nebo při hovoru s jinou osobou.
Ostatní
Zde naleznete odpovědi na otázky ohledně Vašich účtů a další.
Pokud se přihlašujete poprvé, změňte si své heslo v UISu a přihlášení
opět vyzkoušejte.
Pokud se nepřihlašujete poprvé nebo výše uvedený postup nezabral,
pravděpodobně jde o chybu při
psaní hesla.
Heslo si nejdříve zkuste napsat například do políčka login a
následně zkopírovat.
Pokud máte v hesle znaky jako @, $, € a nacházíte se při testovém
režimu počítače ve studovně,
pak je zde nastartován jiný operační systém než Windows, a proto
nefungují zkratky
typu Alt + kód a přepínání klávesnice je taky jiné. Konzultujte s
obsluhou nebo dozorem možnosti
zápisu speciálních znaků.