Časté dotazy na HelpDesku
V této sekci naleznete nejčastěji zadávané požadavky, které je možno vyřešit jednoduše podle níže uvedených postupů a odpovědí. Pokud se samozřejmě Váš problém odlišuje od zde uváděných problémů, vytvořte prostřednictvím HelpDesku požadavek nebo nám napište na helpdesk@mendelu.cz
Momentálně nejčastější dotazy
Dotazy k připojení při využívání hotspotu nebo routeru
POZOR! je zakázáno využívat výše uvedené zařízení jakož i jakákoliv externí síťová zařízení (kromě USB to Ethernet adaptéru)
V případě, že Vám připojení nefunguje, byli jste pravděpodobně odpojeni kvůli porušení výše zmíněného přestupku. Pro znovuobnovení odstraňte zařízení a napište nám požadavek na Helpdesk.
Dotazy k přihlášení do univerzitního systému
Zkontrolujte si prosím formu Vašeho loginu s adresou stránky na přihlášení do UISu:
- xlogin/ylogin/qqlogin apod. odpovídají přihlášení na adrese
is.mendelu.cz/auth
- čistě číselný login (10110025, apod.) odpovídá přihlášení na adrese
is.mendelu.cz/prihlaska/auth/evidence_eprihlasek.pl
- ret a číslo (ret104824, apod.) odpovídá přihlášení na adrese
is.mendelu.cz/navratka/auth/index.pl
Dotazy k připojení na VPN
VPN MENDELU nemá momentálně podporu pro MacOS verze Catalina
Při VPN na Windows se ujistěte, že máte aktuální verzi operačního systému (všechny aktualizace jsou stáhnuty a nainstalovány).
Nejčastěji se jedná o problém instalace certifikátu. Jde sice o stejné certifikáty, jaké je možné využít pro Eduroam či kolejní síť, ale pro VPN je potřebné tyto certifikáty opět stáhnout a místo úložiště vybrat Místní zařízení.
Vždy si taky zkontrolujte aktuálnost certifikátu, zda-li nejsou expirovány.
Návod pro připojení naleznete zde: VPN MENDELU
Přišly mi e-maily o zrušení účtů, co s tím?
Pokud pokračujete ve studiu nebo zaměstnání na Mendelove univerzite, Vaše nároky budou automaticky prodlouženy,
jakmile bude tato informace zanesena do systému.
Co se týče přístupu na UIS a školní e-mail, to Vám zůstává na dobu 6 měsíců
po ukončení studia nebo pracovního poměru na univerzitě.
Více informací o všech oprávněních na serverech univerzity najdete zde a informace o jednotlivých účtech na univerzitních serverech zde.
Dotazy při problému s instalací programu STATISTICA 14
Pokud nevíte, jak si nainstalovat program STATISTICA 14, navštivte stránku https://tech.mendelu.cz/34187
Pro instalaci je třeba být připojen na univerzitní kabelovou síť nebo využít VPN.
Při využití VPN se prosím ujistěte, že jste připojeni před zahájením instalace.
Dotazy k přihlášení do e-mailu či jiných aplikací o365
V případě přetrvávajících problémů je pak nutno vymazat cache prohlížeče. Návod naleznete zde: Přihlášení
Doatzy k podezřelým e-mailům
Protože se v poslední době množí podezřelé e-maily, prosíme Vás tímto o pečlivější kontrolu.
Vždy, když Vám přijde podezřelý e-mail, se ujistěte, zda e-mail
neobsahuje špatnou gramatiku, chybu v odesílateli či divný pozdrav na konci.
Také je dobré si zkontrolovat, zda takový člověk opravdu na univerzitě pracuje.
Pokud si stále nebudete jisti, napište nám na HelpDesk a my Vám rádi pomůžeme.
Dotazy ohledně prázdná docházce nebo špatně odeslaná docházce
V případě, že se Vám Vaše docházka automaticky odeslala prázdná nebo jste ji omylem odeslali před plným vyplněním, kontaktujte prosím vedoucího nebo sekretářku Vašeho oddělení, kteří Vám vysvětlí nasledujíci úkony.
Připojení k síti
Používání hotspotů, routerů a dalších vlastních síťových prvků je zakázáno.
Při zjištění porušení budete z bezpečnostních důvodů zablokováni, dokud daný prvek
neodstraníte.
Návod, jak postupovat při zablokování, naleznete níže.
Nejde mi internet/Nemohu se připojit.
- Vaše jméno,
- typ zařízení, ze kterého se připojujete,
- typ sítě, na kterou se připojujete (v případě Wi-Fi i její název) a
- místo odkud se připojujete.
- název kolejí,
- označení bloku, pokoje a
- označení zásuvky.
Nejde mi nainstalovat certifikát na iPhone.
Nejde mi nainstalovat certifikát na Android.
Stačí v Nastaveních skrz Vyhledávání nalezenout možnost Instalaci certifikátů.
Při připojení na Eduroam s Android zařízením sem nucen/a napsat doménu, co to je?
Jsem prvním rokem na kolejích a nevím, jak postupovat při připojení na internet.
V rámci kolejí je primární možnost připojení pomocí ethernetového kabelu.
Po zapojení Vám automaticky vyskočí přihlašovací stránka, do které stačí zadat Vaše přihlašovací
údaje (stejné jako do UISu).
Doporučujeme však využít ověřování pomocí certifikátů, které Vám na dobu 6 měsíců od stažení
zajistí automatické přihlášení.
Návody pro připojení najdete zde: V případě potíží prosím postupujte podle výše uvedeného problému Nejde mi internet/Nemohu se připojit.
Jak postupovat při připojení na Eduroam, pokud mám Windows Phone?
Pokud máte Windows Phone a chcete se připojit k Wi-Fi Eduroam, musíte zažádat o přidělení účtu PEAP, protože Vaše zařízení nepodporuje certifikáty. Pro připojení tedy musíte poslat e-mail (helpdesk@mendelu.cz) nebo založit požadavek (HelpDesk) s Vaším jménem a důvodem, proč žádáte o přidělení účtu PEAP.
Bydlím na kolejích JAK/TAK/Akademie, ale nejsem student Mendelovy univerzity. Jak se připojím na internet?
V první řadě musíte mít přihlašovací údaje. Ty byste měli obdržet při ubytování v ubytovací
kanceláři.
Podle kolejí, kde jste ubytováni, pak můžete využít buď kolejní síť nebo, pokud jsou koleje pokryty,
Wi-Fi Eduroam
(pro přístup k Eduroam můžete využít postupy a přihlašovací údaje z Vaší školy).
V případě kolejní sítě naleznete informace
v předchozím problému Jsem prvním rokem na kolejích a nevím jak postupovat při připojení na internet.
Při pokusu o přihlášení se vyskytuje chyba: „No more sessions allowed for user ...“
Tato hláška znamená, že jste přihlášen/a na více zařízeních pomocí webové autentizace. Může se to také vyskytovat při použití routeru v kolejní síti, což je zakázáno a pokud tato zařízení neodpojíte, hrozí Vám dočasné odpojení. Po odhlášení ze zařízení či odpojení routeru se zkuste přihlásit znovu.
Případně zkuste přihlášení pomocí 802.1x certifikátů.
Nejlepším řešením tohoto problému je automatické přihlašování pomocí 802.1x certifikátů,
které Vás nejenže automaticky přihlašují po dobu 6 měsíců, ale můžete je používat na více zařízeních.
Návod, jak na to:
Používám router/hotspot a byl jsem zablokován. Jak postupovat a proč jsou vlastní síťová zařízení zakázána?
Stručně řečeno, používání vlastních síťových prvků (zejména Wi-Fi routerů) způsobuje v síti spousty
(síťových, bezpečnostních i jiných) problémů
a je to ve finále kontraproduktivní.
Každý ubytovaný má na pokoji k dispozici jednu zásuvku pro připojení k drátové počítačové síti a dále jsou
koleje postupně pokrývány univerzitními Wi-Fi sítěmi, jež mají ubytovaní k dispozici pro svá koncová zařízení.
V případě, že jste byl kvůli těmto zařízením dočasně odpojen, musíte toto zařízení odpojit a napsat nám na HelpDesk tyto informace:
- vaše jméno,
- název kolejí,
- označení bloku, pokoje a
- označení zásuvky.
Co mám dělat, když jsem si nainstaloval nový certifikát k síti dříve, než vypršela platnost předchozího platného certifikátu?
Většina uživatelů po nainstalování nového certifikátu již původní neodebere a to v některých konfiguracích způsobuje problém s připojením. Proto prosím zkontrolujte, zda máte ve vašem přenosném počítači pouze jeden platný certifikát. Pro odstranění starého certifikátu využijte návod (návod jenom pro Windows) Odstranění certifikátu
Nemohu se připojit přes VPN, kde může být problém?
Doporučujeme projít si návody na VPN, často se jedná o malé chyby jako např.
Windows:
- certifikáty nainstalované pouze pro aktuálního uživatele (mají být na lokální počítač) a
- špatně nastavené připojení.
- nepotvrzená důvěryhodnost a
- nepřidaný přístup pro všechny aplikace.
Když opětovné projetí návodu nepomůže, napište nám a uveďte, jaký je operační systém na zařízení a zašlete screenshoty důležitých nastavení.
Univerzitní informační systém
Při nástupu do studia dejte prosím pozor na rozpoznávání přihlašovacích údajů do:
- evidence e-přihlášek (login většinou ve formě čísla),
- systému návratek (login většinou obsahuje ret) a
- univerzitního informačního systému (login obsahuje zkrácené příjmení).
Jak postupovat při jednotlivých přihlášeních, naleznete níže.
Kde získám přihlašovací údaje k prvnímu přihlášení do UISu?
Pokud jste studentem Mendelovy univerzity a proběhl řádný zápis do studia, den po zápisu se znovu
přihlašte do Vaší e-přihlášky a hned v první
tabulce najdete přihlašovací jméno a heslo do UISu.
Heslo si po přihlášení prosím změňte a nastavte si taktéž obnovování hesla na externí e-mail.
Pokud jste zaměstnancem a na personálním oddělení Vám při Vašem přijetí do zaměstnání nebyly vydány přihlašovací údaje, kontaktujte prosím systémového integrátora Vaší fakulty.
Zapomněl/a jsem heslo do UISu, co teď?
Pokud jste si v UISu nenastavil/a obnovu hesla, musíte si o reset hesla požádat u systémového
integrátora Vaší fakulty:
seznam systémových integrátorů
V případě, že jste si obnovu hesla na externí email nastavil/a, navštivte následující odkaz:
Obnova hesla
Kdo je to systémový integrátor (SIF)?
Systémový integrátor je osoba odpovědná na fakultě, jiné součásti či celé univerzitě za bezproblémový
provoz informačního systému (UIS), školení a podporu uživatelů. Je to koncepční osoba pro shromažďování
všech nápadů, dotazů i hlášení o chybách informačního systému.
Každá fakulta (AF, FRRMS, LDF, PEF, ZF) i celoškolský ústav či pracoviště (ICV, REK, Koleje) má svého
integrátora.
Zde naleznete seznam systémových integrátorů.
Systém pro evidenci docházky dochazka.mendelu.cz
Kde si můžu upravit rozložení pracovní doby?
Po přihlášení do systému docházky musíte vybrat úvazek, pro který chcete
pracovní dobu upravit.
To uděláte kliknutím na jednu z operací pro úvazek, například vstup do
aktuálního měsíce.
Po vstupu se Vám v bočním menu zobrazí tlačítko pro Nastavení pracovní doby
Proč mi docházka automaticky přepisuje dovolenku jako pro rovnoměrnou pracovní dobu?
Docházka automaticky přepisuje každou dovolenku, jako kdyby se jednalo o rovnoměrnou pracovní dobu.
V případě, že máte nerovnoměrnou pracovní dobu, musíte si dovolenku přepsat ručně,
a to i když Vám zadávaná dovolenka svítí červeně.
Jak se můžu vrátit k docházce z minulého měsíce?
Pokud se chcete vrátit do docházky z minulého měsíce, abyste tam provedli ještě
dodatečné změny, musíte kontaktovat vedoucího nebo sekretářku Vašeho oddělení.
Pokud si chcete docházku jen zkontrolovat, můžete to udělat v záložce
Logy a dokumenty - Moje dokumenty, kde můžete přistupovat k souborům
(.pdf) Vašich již odevzdaných docházek.
E-maily v Office 365
Proč se nemohu přihlásit do webové verze Outlooku?
Jako první se ujistěte, že zadáváte správné přihlašovací údaje – stejné jako do univerzitního
informačního systému.
Dále se ujistěte, že správně zadáváte heslo (pozor na CapsLock a NumLock), například si heslo
nejdříve napište mimo třeba do poznámkového bloku a následně zkopírujte do formuláře.
V případě, že jste si jisti správností přihlašovacích údajů a přesto přihlášení nefunguje,
změňte heslo v univerzitním
informačním systému: změna hesla.
Proč mi pošta chodí do UISu a ne do webové verze Outlooku?
Pošta může být přijímána různými distribučními servery: UIS, Office 365 atd. Uživatel si toto nastavení může změnit, a to na následujícím odkazu (vyžaduje přihlášení do UIS): Doručování univerzitní pošty
MS Teams
Jaké jsou skupiny oprávnění v Teams?
Vlastníci: Mají plnou kontrolu nad týmem. Mohou přidávat a odebírat členy i hosty, mohou měnit nastavení týmu i
tým smazat. V týmu může být několik vlastníků. Jako vlastníci jsou u předmětových týmů nastaveni učitelé.
Členové: Mají omezené možnosti v týmu. Mohou plně využívat možnosti týmu, ale nemohou tým spravovat. Jako
členové jsou u předmětových týmů nastaveni studenti.
Hosté: Lidé mimo organizaci univerzity (mimo IS univerzity), které vlastník do týmu pozval. Hosté mají nejnižší úroveň
oprávnění.
Mohlo by se hodit:
Oprávnění vlastníka, člena a hosta v Teams, Nastavení oprávnění hostů pro kanály.
Potřebuji nutně k připojení k videokonferenci i aplikaci Teams?
Ne vždy. Tato odpověď závisí na Vašem prohlížeči. U některých prohlížečů nepotřebujete desktopovou aplikaci a můžete se připojit k videokonference přímo ve webovém prohlížeči. Nepotřebujete ani žádný zásuvný (plug-in) modul prohlížeče. Chcete-li však využít všechny možnosti a funkce, které MS Teams nabízí, doporučujeme použít desktopovou aplikaci. Například desktopová aplikace Vám umožňuje používat možnost sdílení obrazovky i kamorvý přenos během schůzky nebo při hovoru s jinou osobou.
Ostatní
Zde naleznete odpovědi na otázky ohledně Vašich účtů a další.
Nemohu se přihlásit na PC v učebně/studovně/knihovně, co s tím?
Pokud se přihlašujete poprvé, změňte si své heslo v UISu a přihlášení opět vyzkoušejte.
Pokud se nepřihlašujete poprvé nebo výše uvedený postup nezabral, pravděpodobně jde o chybu při
psaní hesla.
Heslo si nejdříve zkuste napsat například do políčka login a následně zkopírovat.
Pokud máte v hesle znaky jako @, $, € a nacházíte se při testovém režimu počítače ve studovně,
pak je zde nastartován jiný operační systém než Windows, a proto nefungují zkratky
typu Alt + kód a přepínání klávesnice je taky jiné. Konzultujte s obsluhou nebo dozorem možnosti
zápisu speciálních znaků.