Časté dotazy na HelpDesku

 

V této sekci naleznete nejčastěji zadávané požadavky, které je možno vyřešit jednoduše podle níže uvedených postupů a odpovědí. Pokud se samozřejmě Váš problém odlišuje od zde uváděných problémů, vytvořte prostřednictvím HelpDesku požadavek nebo nám napište na helpdesk@mendelu.cz

Připojení k síti


Používání hotspotů, routerů a dalších vlastních síťových prvků je zakázáno.
Při zjištění porušení budete z bezpečnostních důvodů zablokováni, dokud daný prvek neodstraníte.
Návod, jak postupovat při zablokování, naleznete níže.


Nejde mi internet/Nemohu se připojit.

Bohužel při takovém obecném požadavku nejsme bez dalších informací schopni problém řešit. Proto vždy, pokud máte problém s internetem, který zde není uváděn, do svého požadavku zadejte následující údaje:
  • Vaše jméno,
  • typ zařízení, ze kterého se připojujete,
  • typ sítě, na kterou se připojujete (v případě Wi-Fi i její název) a
  • místo odkud se připojujete.
Pokud se problém týká internetového připojení na kolejích, zadejte i následující:
  • název kolejí,
  • označení bloku, pokoje a
  • označení zásuvky.

Jsem prvním rokem na kolejích a nevím, jak postupovat při připojení na internet.

V rámci kolejí je primární možnost připojení pomocí ethernetového kabelu.
Po zapojení Vám automaticky vyskočí přihlašovací stránka, do které stačí zadat Vaše přihlašovací údaje (stejné jako do UISu). Doporučujeme však využít ověřování pomocí certifikátů, které Vám na dobu 6 měsíců od stažení zajistí automatické přihlášení.

Na některých kolejích je dále možnost připojení na Wi-Fi Eduroam. Na tuto Wi-Fi se můžete připojit i v areálu školy.
Návody pro připojení najdete zde: V případě potíží prosím postupujte podle výše uvedeného problému Nejde mi internet/Nemohu se připojit.

Jak postupovat při připojení na Eduroam, pokud mám Windows Phone?

Pokud máte Windows Phone a chcete se připojit k Wi-Fi Eduroam, musíte zažádat o přidělení účtu PEAP, protože Vaše zařízení nepodporuje certifikáty. Pro připojení tedy musíte poslat e-mail (helpdesk@mendelu.cz) nebo založit požadavek (HelpDesk) s Vaším jménem a důvodem, proč žádáte o přidělení účtu PEAP.

Bydlím na kolejích JAK/TAK/Akademie, ale nejsem student Mendelovy univerzity. Jak se připojím na internet?

V první řadě musíte mít přihlašovací údaje. Ty byste měli obdržet při ubytování v ubytovací kanceláři.
Podle kolejí, kde jste ubytováni, pak můžete využít buď kolejní síť nebo, pokud jsou koleje pokryty, Wi-Fi Eduroam (pro přístup k Eduroam můžete využít postupy a přihlašovací údaje z Vaší školy).
V případě kolejní sítě naleznete informace v předchozím problému Jsem prvním rokem na kolejích a nevím jak postupovat při připojení na internet.

Při pokusu o přihlášení se vyskytuje chyba: „No more sessions allowed for user ...“

Tato hláška znamená, že jste přihlášen/a na více zařízeních pomocí webové autentizace. Může se to také vyskytovat při použití routeru v kolejní síti, což je zakázáno a pokud tato zařízení neodpojíte, hrozí vám dočasné odpojení. Po odhlášení ze zařízení či odpojení routeru se zkuste přihlásit znovu.

Případně zkuste přihlášení pomocí 802.1x certifikátů. Nejlepším řešením tohoto problému je automatické přihlašování pomocí 802.1x certifikátů, které vás nejenže automaticky přihlašují po dobu 6 měsíců, ale můžete je používat na více zařízeních.
Návod, jak na to:

Používám router/hotspot a byl jsem zablokován. Jak postupovat a proč jsou vlastní síťová zařízení zakázána?

Stručně řečeno, používání vlastních síťových prvků (zejména Wi-Fi routerů) způsobuje v síti spousty (síťových, bezpečnostních i jiných) problémů a je to ve finále kontraproduktivní.
Každý ubytovaný má na pokoji k dispozici jednu zásuvku pro připojení k drátové počítačové síti a dále jsou koleje postupně pokrývány univerzitními Wi-Fi sítěmi, jež mají ubytovaní k dispozici pro svá koncová zařízení.

V případě, že jste byl kvůli těmto zařízením dočasně odpojen, musíte toto zařízení odpojit a napsat nám na HelpDesk tyto informace:

  • vaše jméno,
  • název kolejí,
  • označení bloku, pokoje a
  • označení zásuvky.
Pokud jste zařízení opravdu odpojil a nebudete ho více využívat, budete znovu k síti připojen.

Co mám dělat, když jsem si nainstaloval nový certifikát k síti dříve, než vypršela platnost předchozího platného certifikátu?

Většina uživatelů po nainstalování nového certifikátu již původní neodebere a to v některých konfiguracích způsobuje problém s připojením. Proto prosím zkontrolujte, zda máte ve vašem přenosném počítači pouze jeden platný certifikát. Pro odstranění starého certifikátu využijte návod (návod jenom pro Windows) Odstranění certifikátu

Nemohu se připojit přes VPN, kde může být problém?

Doporučujeme projít si návody na VPN, často se jedná o malé chyby jako např.
Windows:

  • certifikáty nainstalované pouze pro aktuálního uživatele (mají být na lokální počítač) a
  • špatně nastavené připojení.
MacOS:
  • nepotvrzená důvěryhodnost a
  • nepřidaný přístup pro všechny aplikace.

Když opětovné projetí návodu nepomůže, napište nám a uveďte, jaký je operační systém na zařízení a zašlete screenshoty důležitých nastavení.

Univerzitní informační systém


Při nástupu do studia dejte prosím pozor na rozpoznávání přihlašovacích údajů do:


Jak postupovat při jednotlivých přihlášeních, naleznete níže.


Kde získám přihlašovací údaje k prvnímu přihlášení do UISu?

Pokud jste studentem Mendelovy univerzity a proběhl řádný zápis do studia, den po zápisu se znovu přihlaste do Vaší e-přihlášky a hned v první tabulce najdete přihlašovací jméno a heslo do UISu, viz Obrázek.
Přihlašovací údaje z e-přihlášky
Heslo si po přihlášení prosím změňte a nastavte si taktéž obnovování hesla na externí e-mail.

Pokud jste zaměstnancem a na personálním oddělení Vám při Vašem přijetí do zaměstnání nebyly vydány přihlašovací údaje, kontaktujte prosím systémového integrátora Vaší fakulty.

Zapomněl/a jsem heslo do UISu, co teď?

Pokud jste si v UISu nenastavil/a obnovu hesla, musíte si o reset hesla požádat u systémového integrátora Vaší fakulty: seznam systémových integrátorů

V případě, že jste si obnovu hesla na externí email nastavil/a, navštivte následující odkaz: Obnova hesla

Kdo je to systémový integrátor (SIF)?

Systémový integrátor je osoba odpovědná na fakultě, jiné součásti či celé univerzitě za bezproblémový provoz informačního systému (UIS), školení a podporu uživatelů. Je to koncepční osoba pro shromažďování všech nápadů, dotazů i hlášení o chybách informačního systému. Každá fakulta (AF, FRRMS, LDF, PEF, ZF) i celoškolský ústav či pracoviště (ICV, REK, Koleje) má svého integrátora.
Zde naleznete seznam systémových integrátorů.

Systém pro evidenci docházky dochazka.mendelu.cz


Kde jsi můžu upravit rozložení pracovní doby?

Po přihlášení do systému docházky musíte vybrat úvazek, pro který chcete pracovní dobu upravit. To uděláte kliknutím na jednu z operací pro úvazek, například, vstup do aktuálniho měsíce.
Po vstupu se Vám v bočním menu zobrazí tlačítko pro Nastavení pracovní doby

Proč mi docházka automaticky přepisuje dovolenku jak rovnoměrnou dobu?

Docházka automaticky přepisuje každou dovolenku jako kdyby se jednalo o rovnoměrnou pracovní dobu.
V případě, že máte nerovnoměrnou pracovní dobu, musíte si dovolenku přepsat ručně a to i když Vám zadávaná dovolenka svíti červeně.

Jak se můžu vrátit k docházce z minulého měsíce?

Pokud se chcete vrátit do docházky z minulého měsíce aby jste tam provedli jěšte dodatočné změny, musíte kontaktovat vedoucího a nebo sekretářku Vášho oddelení.
Nebo pokud si chcete docházku jen skontrolovat můžete tak udělat v záložce Logy a dokumenty - Moje dokumenty, kde můžete přistupovat k souborům (.pdf) Vašich, již odevzdaných, docházek.

E-maily v Office 365


Proč se nemohu přihlásit do webové verze Outlooku?

Jako první se ujistěte, že zadáváte správné přihlašovací údaje – stejné jako do univerzitního informačního systému. Dále se ujistěte, že správně zadáváte heslo (pozor na CapsLock a NumLock), například si heslo nejdříve napište mimo třeba do poznámkového bloku a následně zkopírujte do formuláře.

V případě, že jste si jisti správností přihlašovacích údajů a přesto přihlášení nefunguje, změňte heslo v univerzitním informačním systému: změna hesla.

Proč mi pošta chodí do UISu a ne do webové verze Outlooku?

Pošta může být přijímána různými distribučními servery: UIS, Office 365 atd. Uživatel si toto nastavení může změnit, a to na následujícím odkazu (vyžaduje přihlášení do UIS): Doručování univerzitní pošty

MS Teams


Jaké jsou skupiny oprávnění v Teams?

Vlastníci: Mají plnou kontrolu na týmem. Mohou přidávat a odebírat členy i hosty, mohou měnit nastavení týmu i tým smazat. V týmu může být několik vlastníků. Jako vlastníci jsou u předmětových týmů nastaveni učitelé.
Členové: Mají omezené možnosti v týmu. Mohou plně využívat možnosti týmu, ale nemohou tým spravovat. Jako členové jsou u předmětových týmů nastaveni studenti.
Hosté: Lidé mimo organizaci ČVUT (mimo IS ČVUT), které vlastník do týmu pozval. Hosté mají nejnižší úroveň oprávnění.

Mohlo by se hodit: Oprávnění vlastníka, člena a hosta v Teams, Nastavení oprávnění hostů pro kanály.

Potřebuji nutně k připojení k videokonferenci i aplikaci Teams?

Ne. K videokonferenci se můžete připojit přímo ve webovém prohlížeči. Tzn., že není nutné používat aplikaci Teams, dokonce ani žádný plug-in modul do prohlížeče. Nicméně, abyste mohli využívat veškeré možnosti které Teams nabízí, doporučujeme používat aplikaci Teams. Například aplikace Vám dovoluje při meetingu nebo hovoru s další jednou osobou využít jak kameru tak sdílení obrazovky.

Ostatní


Zde naleznete odpovědi na otázky ohledně Vašich účtů, připojení na kiwi pomocí WinSCP a další.

Nastavení ve WinSCP mám správně, ale nepřipojím se, kde je problém?

Na server kiwi se můžete dostat jen z univerzitní nebo kolejní drátové sítě. Pokud se připojujete z jiné sítě (například z domu), musíte využít VPN: manuál na VPN.

Nemohu se přihlásit na PC v učebně/studovně/knihovně, co s tím?

Pokud se přihlašujete poprvé, změňte si své heslo v UISu a přihlášení opět vyzkoušejte.

Pokud se nepřihlašujete poprvé nebo výše uvedený postup nezabral, pravděpodobně jde o chybu při psaní hesla. Heslo si nejdříve zkuste napsat například do políčka login a následně zkopírovat.

Pokud máte v hesle znaky jako @, $, € a nacházíte se při testovém režimu počítače ve studovně, pak je zde nastartován jiný operační systém než Windows, a proto nefungují zkratky typu Alt + kód a přepínání klávesnice je taky jiné. Konzultujte s obsluhou nebo dozorem možnosti zápisu speciálních znaků.